Який у вас стиль сприйняття інформації
Визначити свій тип сприйняття досить просто: згадайте якесь місце, де ви відчували себе найбільш комфортно, і куди б вам хотілося повертатися знову і знову. Постарайтеся уявити його собі найбільш повно.
Це, наприклад, може бути берег моря або узлісся. Потім постарайтеся визначити, які саме деталі, складові вашу картину, згадалися вам швидше і легше всього. Якщо це шерех хвиль або щебетання птахів або шелест гілок (тобто те, що вам «чується»), то ви - аудіал, тобто людина, для якого найбільш важливий слуховий тип сприйняття. Якщо на першому місці у вашій картині були якісь зорові, колірні образи, то ви - візуал (побачити для вас важливіше всього іншого). Якщо ж ви з задоволенням і в першу чергу згадуєте прохолоду води, м'якість трави, що стосується ваших ніг і легкий вітерець, що доносить до вас запах квітів або моря, то ви - кінестетик (найбільш важлива для вас інформація, що отримується «через тіло» - дотик, запах, смак).
Візуалів, кинестетиков і аудиалов можна також визначити за зовнішнім поведінки й мови.
Кінестетики
Це перш за все люди чуттєві, їм необхідно фізичне відчуття оточуючого їх світу. Як же розпізнати кинестетика? Це не так вже й складно.
Кінестетики найчастіше мають низький, грудний голос і не дуже хороший зір. Всі їх жести спрямовані до себе, звичайна поза - руки обіймають себе, ноги підібгані або переплетені.
При спілкуванні кінестетик часом не дивиться на співрозмовника, але постійно стосується його, керуючись принципом: "він мене не слухає, якщо не відчуває".
Це дуже ласкаві й чуйні люди. Турботливі мами, ідеальні бабусі. Чоловіки - чудові сім'янини і надійні друзі. 70% кинестетиков - екстраверти.
Психологічні рекомендації:
- у навчальній діяльності теоретичний матеріал краще засвоюється після практики, тобто вирішення завдань, вправ;
- більше уваги приділяти логіки побудови навчальної інформації;
- у вивченні нового матеріалу виділяти суттєві і головні моменти;
- при повторенні ставити перед собою чіткі і конкретні питання.
Подарунки кинестетикам повинні бути теплими, в прямому і переносному сенсі цього слова. Це може бути светр (ідеально, якщо ви самі його зв'яжете), тортик (теж бажано вашого приготування), свічка в дерев'яному або керамічному свічнику або світильник у теплих червоно-жовтих тонах.
Небажані подарунки:
- рукавички, тому що вони блокують зв'язок зі світом і вами;
- картини, тому що вони займуть увагу власників лише на кілька хвилин;
- все, що зроблено зі скла, заліза та інших холодних металів.
Візуали
Візуалами називають людей з візуальним, тобто зоровим сприйняттям світу. У них зазвичай високий голос, пильний погляд, жести горизонтальні, спрямовані від себе. При спілкуванні візуал дивиться в очі і вимагає цього від співрозмовника. Його принцип: "він мене не слухає, тому що не дивиться на мене".
Візуали дуже добре відчувають навколишній їх особистий простір, і, якщо ви раптом вторгаєтеся в нього, відразу "закриваються", схрещуючи руки і ноги. Не терплять дотиків і тим більше обіймів. Часто справляють враження снобів, хоча це далеко не завжди так. У сім'ї і на роботі візуали грають чільні ролі.
Психологічні рекомендації:
- засвоєння матеріалу починати з головного, великі фрагменти курсу спочатку вивчати оглядово, а потім більш докладно;
- при роботі з навчальним матеріалом використовувати схеми, таблиці, креслення, блок схеми;
- головні думки виділяти кольором або підкреслювати;
- практикувати заучування великих шматків матеріалу.
Люди цього типу великі поціновувачі мистецтва в будь-яких його проявах, тому ваш подарунок повинен бути перш за все красивим і вишуканим. Якщо ви даруєте картину, то це повинна бути дійсно стоїть робота, а не дешева штампування. Подарунок найкраще вибирати поза магазинами, а в художніх салонах, де речі виконуються в єдиних екземплярах.
Візуал має картинним баченням світу, тому відмінним подарунком йому буде фотоапарат.
Аудіали
Це дуже рідкісний тип людей. Вони мають напрочуд гострим слухом і чудовою пам'яттю. При спілкуванні їм не обов'язково дивитися на співрозмовника або торкатися до нього, головне - чути його.
Аудіали - це люди-магнітофони. Можуть запам'ятати і відтворити будь-який ваш розповідь до найдрібніших подробиць. Але ні в якому разі не можна переривати їх, тому що вони негайно замовкнуть і більш не будуть з вами розмовляти.
Зовні аудіал може здатися людиною впертою і гордовитим. Але це враження оманливе, аудіали, як правило, люди дуже душевні і уважні, готові вас завжди вислухати і допомогти порадою.
З аудиалов виходять відмінні психологи, прекрасні музиканти і лектори.
Психологічні рекомендації:
- найголовніше заучувати усно, повторювати його частіше;
- вивчаючи матеріал, частіше використовувати аргументи, докази, висновки;
- можливе використання під час заняття слабкого звукового фону.
Безпрограшним подарунком аудіалу будуть касети або компакт-диски з класичною музикою. А також всіляка аудіотехніка: плеєр, магнітофон, музичний центр.
Небажані подарунки - відеопродукція, будильники, головні убори.
Завдяки різному сприйняття світу візуали, кінестетики і аудіали не завжди можуть добре зрозуміти один одного. Так, наприклад, навіть один номер готелю троє жили в ній ваших друзів опишуть вам по-різному. Один скаже: «Це жах, там погано пахне, і ліжко продавлена, і душно неможливо!». Інший: «Номер відмінний, ти б бачив, який з нього вид, скільки сонця! І меблі така симпатична, біленька! ». А третій: «Номер як номер, тільки ось звукоізоляції ніякої і двері весь час скрипіла». Ви здогадалися, хто з них хто?